کولههای سنتی پل شامل استفاده از سنگدانههای فشرده، معمولا شن و ماسه هستند. این باعث اعمال فشار بیش از حد به سمت دیوارهای پل میشود که باید به منظور مقاومت در برابر نیروهای جانبی که توسط وزن شن و ماسه اعمال میشود، ضخامت کافی داشته باشد.
علاوه بر این، لازم است که از فونداسیونهای قدرتمندی برای حمایت از این دیوارهای ضخیم استفاده شود. مشکل اصلی در این زمینه هزینه است. دیوارهای ضخیم و فونداسیونهای عظیم گران بوده و زمان زیادی برای ساخت احتیاج دارند.
در هنگام ساخت پلها با مصالح سنتی مشکلات زیادی مربوط به نشست وجود خواهد داشت. دو زمینه اصلی برای نگرانی وجود دارد: نشست سنگدانهها به علت وزن ترافیک و فرورفتن سازه پل در زمین نرم. اولین مورد زمانی رخ میدهد که حتی پل بر روی زمین نرم ساخته نشده است و در نتیجه ترک خوردگی و سقوط سطح جاده به وقوع میپیوندد. هنگام ساخت پل بر روی زمین نرم، این مشکلات تشدید میشوند.
هزینههای ساخت به هنگام استفاده از فوم بتن ایرانیان برای کولهها میتواند به شدت کاهش یابد. فوم بتن یک ماده بسیار متنوع است که میتواند متناسب با اامات خاص هر پروژه تهیه شود. با انتخاب یک مخلوط مناسب، میتوانید یک طراحی ایده آل مطابق با شرایط محلی انجام دهید.
استفاده از دستگاه فوم بتن در کوله پلها تا به امروز گسترش چندانی نداشته است، اما در چندین پروژه بزرگ در انگلستان و ایالات متحده آمریکا استفاده شده است. در اولین استفاده از این نوع در انگلستان، در کلچستر، مشکل اضافی ناشی از زمین نرم وجود داشت.
پل دارای هفت متر ارتفاع بود؛ شش متر اول دارای مقاومت 7 روزه N / mm2 3 و چگالی خشک حدود 1125 کیلوگرم در متر مکعب بود و یک متر بالاتر دارای مقاومت 7 روزه N / mm2 4.5 بود و چگالی خشک حدود 1300 کیلوگرم در متر مکعب است.
این در واقع بیش از یک مشخصات فنی بود، مهندسان در اصل از بتن سبک وزن با سنگدانههای سبک، به جای ترکیبات فوم بتن استفاده میکنند. آنها به دنبال یک مقاومت نهایی به میزان N / mm2 4.5 بودند، با این حال هنگامی که تصمیم به استفاده از فوم بتن گرفتند، آنها نمیدانستند که فوم بتن در طول زمان بسیار طولانیتری مقاومت خود را به دست میآورد. بنابراین یک مقاومت نهایی 7 روزه پایینتر کافی است.
فوم بتن در چند مرحله به عمق نیم متر در هر روز ریخته میشود. این کار حدود هشت ساعت در روز طول میکشد که در آن به طور متوسط حدود 240 متر مکعب بتن ریخته میشود.
دوغاب ملات سیمان به وسیله یک ناوگان متشکل از پنج کامیون میکسر به سایت تحویل داده میشوند که در طول روز هشت بار تحویل انجام میدهند. به محض ورود به سایت، فوم به هر کامیون اضافه میشود تا فوم بتن ایجاد شود. سپس به منطقه کوله ریخته میشود. (منطقه مربوط به بتن ریزی برای هر روز آماده میشود.)
در کل، 4500 متر مکعب فوم بتن برای این کار کنار گذاشته شده است و این دومین استفاده فوم بتن در انگلستان برای یک قرارداد کاری بود. تقریبا 40 شمع کمتر از مقدار مورد نیاز در کنار مصالح صلب سنتی مورد استفاده قرار گرفتند و ضخامت دیواره کوله در حدود 500 میلی متر کاهش یافت. همچنین میزان نشست پروژه به میزان 50٪ کاهش یافت.
واضح است که فوم بتن نه تنها به عنوان یک ماده پر کننده برای کولههای پل بهتر عمل میکند، بلکه از مصالح مصنوعی سنتی نیز مقرون به صرفهتر است. اگر این موفقیت ادامه یابد، پلهای بیشتر و بیشتری با فوم بتن ساخته خواهد شد.
درباره این سایت